Edellisessä postauksessa viittasinkin aiempaan laihdutusprojektiini (joka oli elämäni ensimmäinen sellainen). Vuoden 2002 loppupuolella laihdutin noin 64 kilosta 58 kiloon ihan vain yksinkertaisesti punnitsemalla kaiken syömäni ruoan ja pitämällä sopivaa päivittäistä kalorivajetta. Söin kaikkea, mitä ennenkin, mm. karkkia ja sipsejä, mutta kontrolloin niiden määrää. Olin tyytyväinen itseeni 58-kiloisena, enkä enää jatkanut määrien tarkkailua ja kuinka ollakaan, vajaat 3 vuotta myöhemmin olin lihonnut 15 kiloa.

Kun päätin aloittaa tämän laihdutuksen lokakuussa 2005, päätin opetella syömään oikein. Radikaalein juttu, minkä tein, oli karkkilakon aloittaminen. Aluksi ajattelin olla vain lyhyen ajan lakossa, mutta nyt sitä lakkoa on kestänyt 11 kuukautta! Ja vain harvoin harmittaa kävellä karkkihyllyn ohitse. Sipseistä en ole luopunut kokonaan, mutta en osta niitä kotiin. Syön kyllä, jos jossakin on tarjolla (kylässä ei edes kehtaa mättää niitä kaksin käsin, vaan muutama riittää). Juuston syömistä olen vähentänyt huomattavasti ja syön nykyisin 10 % juustoa. Hampurilaisella tai pizzalla tulee käytyä korkeintaan joka toinen viikko. Pullaa yms. syön todella harvoin ja silloinkin se on ns. pakkopullaa (kun olen jossakin missä siitä ei voi/kehtaa kieltäytyä). Myös leivän syöntiä olen koittanut vähentää.

Sen lisäksi, että olen jättänyt ruokia pois, olen lisännyt ruokavaliooni paljon sellaista, mitä en ennen syönyt. Kasviksia ja hedelmiä meni ennen vahingossa silloin tällöin, mutta nyt niitä kuluu päivittäin, välillä hyvinkin paljon. Nykyisin pyrin syömään illalla "oikeaa ruokaa" leivän sijaan. Jos teen itse ruokaa, se on yleensä kevyttä ja monipuolista, eikä mitään rasvamättöä.

Myös annoskoot ja oikea ruokailurytmi on ollut opettelun alla. Mielestäni syön nykyään pienempiä annoksia ja useammin kuin ennen, mutta toki parantamisen varaa olisi siinäkin. Ei sitä ihan kaikkea ole kuitenkaan lähes vuodessa oppinut. Näillä eväillä kuitenkin jatketaan, ja pyrkimyksenä olisi tiputtaa vielä muutama kilo ja opetella sen jälkeen elämään niin, että ne kilot myös pysyvät poissa. Uskon, että minulla on hyvät mahdollisuudet onnistuakin, sillä minä jopa pidän nykyisestä ruokavaliostani. Aikuisten oikeesti.